Priser:
Alla priser är inklusive moms (25%). Valuta SEK.
Vi reserverar oss för moms- eller andra skatteförändringar utanför vår kontroll.
Vi förbehåller oss rätten att genomföra prisändringar på webbsidan utan föregående avisering.

Minsta beställningsvärde:
Vi tar självfallet emot alla beställningar oavsett belopp.
Men du får lägre fraktkostnad ju mer du beställer.

Reservationer:
Generellt sett har vi allt i lager, med undantag för enstaka beställningsvaror (dessa har tydlig information i produktbeskrivningen). Vi reserverar oss dock för eventuella defekta varor och liknande. Kan en produkt inte levereras meddelar vi dig så snart som möjligt.

Vi kan tyvärr inte garantera att bilderna återger varans utseende helt och hållet. Delvis med anledning av att små detaljer inte syns och dels för att olika bildskärmar har olika vinkel och inställningar vad gäller färger, ljusstyrka etc.
Även ljussättning vid fotografitillfället påverkar produkternas färger.

Vi reserverar oss även för uppenbara fel på prissättningen och tekniska problem med priser, moms, frakt etc.
Vi hör av oss till dig så snart som möjligt om sådant fel skulle uppstå.
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar med felaktiga priser.

Fraktkostnad:
Uppdaterat 1/10-21
85 kronor /order om varuvärdet understiger 95:-
75 kronor/order om varuvärdet är mellan 95 - 1499:-
0 kronor/order om varuvärdet är 1500:- eller mer
(gäller endast inom Sverige).

Vi skickar inga delleveranser.
I fraktkostnaden ingår kostnad för fraktbolagets porto/fraktkostnad, packning, hantering och administrativa kostnader.

Vi använder oss både av nytt och återvunnet emballage, dels för att minska kostnaderna för dig och dels för att värna om miljön.
De allra flesta beställningarna skickas med DHL, men vi använder även Postnord i i enstaka fall.
Det finns tyvärr inte möjlighet att välja fraktbolag eller ombud.

Försäljning:
Vi säljer inte till omyndiga eller beställare under 18 år, då sådana avtal ej är giltiga enligt svensk lag. Sådana beställningar annulleras.

All försäljning sker online. Våra betalningsalternativ är onlinebaserade.
Vi erbjuder inte avhämtning.

Samtliga beställningar medför betalningsansvar.

Försäljning/leverans sker mot betalning med kort (svenska), se villkor nedan.
Vi skickar ej mot förskottbetalning till konto/bankgiro eller mot postförskott.

Kontrollera din beställningen och beloppet när du är klar med din beställning.

Varorna finns i lager om inget annat anges. Varor med artikelnummer som börjar på b, B- är beställningsvaror/varor som är på väg till oss.
Med reservation för ev. upptäckt av defekta varor och fel vid lagerregistrering, detta händer dock extremt sällan.

Får du ingen orderbekräftelse skickad till dig inom 2 timmar vänligen kontrollera din mapp för skräppost och/eller papperskorgen. Detta är extra viktigt att tänka på om du har en Hotmail-/Gmailadress.

Kortbetalning:
För närvarande erbjuder vi endast kortbetalning. 

Kortbetalning kan göras med svenska VISA och MasterCard.

Ingen avgift tillkommer.

Din kortbetalning går via Bambora/ePay.

Bambora/ePays betalsidor är säkerhetsskyddade, har SSL kryptering och de är certifierade. De använder även 3D Secure.

Kortnummer, giltighetstid etc. finns endast hos Bambora/ePay.
MellMine har inte tillgång till den informationen.

Vid beställning sker en reservation, själva dragningen av beloppet sker efter att vi har skickat din beställning/du har hämtat ut försändelsen.
Debiteringen sker normalt sett inom 14 dagar efter avsändning/uthämtning.


Samtliga beställningar medför betalningsansvar.



Falska beställningar kan polisanmälas. Vi loggar IP-nummer.
En beställning är lagligen bindande så snart MellMine bekräftat ordern (se dock ovanstående reservationer).


Vi förbehåller oss rätten att annullera order från personer som tidigare brutit mot våra villkor och/eller uppgivit felaktiga personuppgifter.

Ingen försäljning utanför Sverige:
Vi skickar endast varor inom Sveriges gränser.

Leverans:

Beställningar skickas med DHL, enstaka skickas med Postnord.
Det finns tyvärr inte möjlighet att välja fraktbolag eller ombud.

I princip alla försändelserna skickas med sändningsnummer.
vi skickar inte företagspaket.
Nästintill alla försändelser går till ombud, du får då sändningsnr. tillsammans med din orderuppdatering, enstaka små försändelser skickas direkt till din brevlåda.
Tänk på att liggtiden är på max 14 dagar hos ombud.

Vi skickar inte delleveranser.

Beställningen skickas från oss max 5 vardagar efter det att kortbetalningen mottagits, vilket ger en lev.tid på max 6-10 vardagar beroende på avsändningsdag, typ av försändelse och mottagarens ort.
Det kan ta ytterligare ett par vardagar vid storhelger. pga klämdagar.

Upp till 20 dagar kan förekomma under semestertider.
Ev. avvikelser från ordinarie leveranstid finns alltid angivet högst upp på denna sida.

Avvikande leveranstider förekommer på beställningsvaror (märkta med "b-" och "B-" i artikelnumret), för mer information se respektive beställningsvara. Ända upp till 60 dagar förekommer.

Skulle något bli försenat av någon anledning så hör vi av oss till dig så snart som möjligt.

Vi använder oss både av nytt och återvunnet emballage, dels för att minska kostnaderna för dig och dels för att värna om miljön.

Du som kund har ansvar för att ange en giltig och korrekt leveransadress.
Vid fel adress kommer ny fraktkostnad att debiteras, även kostnad för returfrakt till oss kan tillkomma.
Har du nyligen flyttat? Beställ till din nya adress, men inte förrän du vet att din adressändring gått igenom och du finns med på brevbärarnas adresslistor.
De flesta typer av försändelser eftersänds ej, vilket medför att de då inte kan levereras.


Outlöst brev/paket som går i retur debiteras med en avgift på 350:- (uppdaterat 28/11-18) för att täcka kostnader för returfrakt och hanteringskostnader.

Tänk på att försändelser har en liggtid på max 14 dagar hos ombud.

Vid kortbetalning debiteras avgiften på ditt kort om så är möjligt, ev. restbelopp debiteras via faktura/Klarna.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta enligt gällande referensränta med tillägg av 25 %.

Om du har angivit en felaktig adress förbehåller vi oss rätten att debitera ny fraktavgift för den nya leveransen och ev. returfrakt (till oss). Beställningen skickas igen för efter att den ursprungliga leveransen har kommit i retur till MellMine.

Ångerrätt:
I enlighet med "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" har du som konsument (privatperson) ångerrätt (öppet köp) inom 14 dagar efter det att varan har kommit fram till dig.

Vill du utnyttja din ångerrätt ska du kontakta oss inom 14 dagar, från det att du mottagit din beställning (konsumentens skyldighet enl. lag).

Du når MellMine genom att besvara din orderbekräftelse.

Ångerrätten kan inte utnyttjas genom att du avstår från att hämta ut brev/paket.
Outlösta brev/paket som går i retur debiteras med en avgift på 350:- för att täcka kostnader för returfrakt och hanteringskostnader.

Tänk på att försändelser har en liggtid på max 14 dagar hos ombud.


Ångerrätten gäller ej för kundanpassade produkter, exempelvis metervara.
Ångerrätten gäller ej heller för företag.

Du har rätt att undersöka varan och dess funktion. Men du är därmed också ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna som beror på din hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion.

Varan med eventuell originalförpackning (gäller ej det ytteremballaget som varan skickades i) ska återsändas.
Skicka inte tillbaka beställningen/produkten innan du kontaktat oss.

Varan ska skickas till MellMine inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om din önskan att ångra din beställning/del av beställning.
Skicka varan tillsammans med dina kontaktuppgifter, kvitto och eventuellt kontonummer (inklusive clearingnummer) för återbetalning.
Utan kontaktuppgifter och kontonummer kan det uppstå problem med att identifiera varan, avsändaren och kreditera/återbetala beloppet.

Köparen ska ordna med och stå för kostnaderna för returfrakten, vilken sker på köparens risk.
Så välj ett säkert fraktsätt och tänk på att förpacka varan väl.

Din kostnad för returfrakten varierar beroende på försändelsens vikt och storlek.
På fraktbolagens webbsidor kan du få prisuppgifter.
Spårbar fraktkostnaden för de varor vi säljer varierar mycket, men kostnaden ligger ofta på runt 63-200:-.

Vi rekommenderar att du skickar retur så den är spårningsbar. Tänk dock på att försäkringsvärde varierar beroende på val av tjänst, så kontrollera villkoren.
Du väljer själv hur du skickar din retur - DHL eller Schenker eller Postnord.

Avdrag görs för eventuell skada och fraktskada på returnerad vara. Skulle returfrakten inte vara betald till fullo görs även avdrag för den + ev. eftertaxeringskostnad innan återbetalning sker.
Återsändning får ej ske mot postförskott eller liknande, MellMine löser ej ut postförskott eller underfrankerad post.


Avdrag kan även komma att göras på varans värde om den är använd utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion.

Återbetalning sker först efter det att vi fått tillbaka varan, kontrollerat dess skick och bedömt eventuell värdeminskning, max 14 dagar efter att vi mottagit din retur.

Garanti:
Enligt Konsumentköplagen.
I enstaka fall lämnas garanti av tillverkaren. Sådan information återfinns i så fall i produktens förpackning. I de fall ska du vända dig direkt till tillverkaren.
Vid eventuell tvist följer MellMine Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Reklamation:
Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 14 dagar efter erhållen leverans.
Kontakta MellMine genom att besvara din orderbekräftelse, beskriv problemet för oss med text och bifoga foto som visar problemet.
Därefter återkommer vi med information om hur vi löser problemet.
Skicka inte tillbaka beställningen/produkten innan du kontaktat oss och fått svar, på så sätt undviks eventuella missförstånd.

Om varan ska returneras så ska den skickas till MellMine tillsammans med ordernummer, felbeskrivning och ev. originalkvitto (vid kortbetalning).

Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för returkostnaden om beställningen/produkten ska returneras. Skicka inte retur innan vi har kontaktat dig.
Köparen ska ordna med returfrakten, vilken sker på köparens risk. Så tänk på att förpacka varan väl. Avdrag görs för eventuell fraktskada på returnerad vara.
Återsändning får ej ske mot postförskott, MellMine löser ej ut postförskott.
Vid skadat emballage eller annan transportskada ska du snarast anmäla skadan till utlämningsstället och MellMine.

Personuppgifter:
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 och tillämpliga nationella lagar.

Genom att använda MellMines webbutik, godkänner du nedanstående och vår behandling av dina personuppgifter.
Det är viktigt att du läser igenom hur vi hanterar dina uppgifter, innan du använder vår webbutik.

Dina personuppgifter; namn, adress, tel.-/mobilnummer, e-postadress etc. används av MellMine för att komma i kontakt med dig i samband med din beställning och leverera din beställning.
Dina personuppgifter kommer inte att säljas vidare.

Förutom namn, adress, tel.-/mobilnummer och e-postadress samlar vi även information om:
- vilka produkter du beställt
- uppgifter om din enhet - exempelvis ip-adress, webbläsare, operativsystem, plattform, språkinställningar
- dina geografiska placering

Delning av personuppgifter:
Betalpartners
Dina personuppgifter delas med betalpartners, dels för att bekräfta din identitet och adress.
Väljer du kortbetalning delas även kredit- och betalkortsdata (kortnummer, giltighetsdatum och CVV-kod) med vår partner för kortbetalningar.

Transportbolag
För att kunna fullgöra våra åtaganden delar vi dina personuppgifter med det transportbolag som din beställning skickas med.

Myndigheter
Vi kan komma att dela din information med myndigheter om vi så är skyldiga att göra det enligt lag.


Vi sparar din uppgifter så länge som det är nödvändigt för att utföra våra åtaganden och så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider.

- Du har rätt att skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig, utan kostnad.

- Du har rätt att ändra felaktig information om dig själv.

- Du har rätt att få dina personuppgifter borttagna om informationen inte längre är nödvändig för det syfte de blev insamlade för. Men MellMine kan ha lagliga skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart ta bort delar av dina personuppgifter. Exempelvis konsumenträttslagstiftning, bokförings- och skattelagstiftning och bank- och penningtvättslagstiftning.

Vid begäran om tillgång till dina uppgifter, rättelse eller borttagning måste du kunna styrka din identitet med en kopia på någon form av id-handling - id-kort, körkort eller pass.


Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter.

Övrigt:
Du är alltid välkommen att kontakta oss om något verkar oklart.

Force majeure:
MellMine är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Såsom befriande omständighet ska anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, naturkatastrof, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.
I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud och onormal nedgång i marknaden etc.